Köpvillkor
Innehåll
1. Allmänna villkor
1.1 Priser och prissättning
Wolf & Bear sätter sina priser i svenska kronor (SEK) och förbehåller sig rätten att ändra priser utan förvarning till konsumenten.
2. Betalningsvillkor
2.1 Betalningsmetoder
Välj att betala med Klarna 14 dagar faktura, delbetalning, direktöverföring bank eller betalning med kort.
Vi accepterar kort med MasterCard, Visa, Discover och American Express.
2.2 Betalningsansvar
Konsumenten ansvarar själv för att betala sina beställda varor i tid. Att lägga en order hos Wolf & Bear medför betalningsskyldighet. Du som kund godkänner det betalningsansvaret genom att acceptera våra köpvillkor i kassasteget och klicka på knappen ”Köp nu”.
2.4 Presentkort
Presentkort köpta på Wolf & Bear får användas vid betalning så länge de förbrukas inom sin giltighetstid.
3. Frakt- och leverans
Paket skickas från vårt lager i Fagersta, Sverige.
3.1. Fraktsätt
Leveransen kommer att skickas via vår partner Shiplink som samarbetar med bland annat Postnord, DHL och UPS.
3.2 Fraktavgifter
Vår fraktavgift är 59 SEK upp till köp över 1000 SEK.
3.3 Leveranser
Leveranser sker till närmaste Postombud inom 3-5 arbetsdagar. Vid högt tryck kan leveranstiden komma att förlängas.
3.4 Ej utlösta paket
4. Återbetalnings- och returpolicy
4.1 Ångerrätt, bytesrätt och öppet köp
Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59) ger alltid konsumenter rätt att inom 14 dagar ångra köp av varor och tjänster som gjorts på distans, till exempel när du handlar online.
4.2 Återbetalning
För köp via Wolf & Bears webbshop som returneras är normal återbetalningstid 1-3 bankdagar, men senast 14 dagar. Ett butiksköp betalat med kort som returneras i butik kan vanligtvis återbetalas direkt. Skickar du din retur per post och har i förväg meddelat oss om den, har vi rätt att hålla återbetalningen tills det att vi mottagit varan från dig alternativt att du kan uppvisa bevis på att du återsänt varan.
Normalt återbetalas pengarna till det betalsätt du använt vid köpet. Har du betalat ordern med kontokort återbetalar vi pengarna till samma kontokort. Har du beställt och betalat med presentkort sker återbetalningen till ditt presentkort. Varor beställda mot Klarna Faktura återbetalas via Klarna. Vid återbetalning av varor betalda med direktbankbetalning eller postförskott behöver vi uppgifter om ditt bank/postgirokonto.
Var noga med att bifoga alla nödvändiga kontouppgifter med returpaketet eller ring in dina uppgifter till vår kundservice.
Följande villkor gäller för återbetalning:
- Full återbetalning om du inte får din beställning;
- Full återbetalning om din beställning inte anländer inom den garanterade tiden (45 arbetsdagar inklusive 2-5 arbetsdagars behandling);
- Helt eller delvis återbetalning om artikeln är skadad;
- Full återbetalning om du inte vill ha den produkt du har fått (men du måste returnera artikeln på din bekostnad och artikeln måste vara oanvänd).
Fullständiga återbetalningar är inte tillgängliga under följande omständigheter:
- Din beställning anländer inte på grund av faktorer inom din kontroll (t.ex. att ange fel leveransadress);
- Din beställning anländer inte på grund av exceptionella omständigheter utom vår kontroll (t.ex. inte tullklarerad, försenad av en naturkatastrof).
4.3 Returer och byten
Det är kostnadsfritt att ångra, byta och returnera varor inom 30 dagar om du bor på en svensk adress och följer våra köpvillkor och instruktioner.
4.4 Reklamation
Som konsument har du enligt lag rätt att reklamera i upp till tre år från köpet, dock inom skälig tid (två månader) från att ett fel upptäckts. Reklamationer görs genom att kontakta vår kundservice. Var beredd på att uppge all relevant information för att vi ska kunna hantera din reklamation.
Vid reklamation står Wolf & Bear för fraktkostnaderna inklusive ev. ersättningsleverans. Därför är det viktigt att använda frakthandlingarna som skickats från oss. Väljer du att själv bekosta frakten och hur varan skickas tillbaka till oss så ansvarar du också själv för varan fram tills att den når oss, alltså även under transporten. Produkten/-er som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses inte av Wolf & Bear.
Vill du reklamera en vara, kontakta först vår kundservice: info@wolfandbear.se.
4.5 Tvister
Vid eventuell tvist kommer vi att följa de lagar och regler som satts upp för att lösa tvister i konsumentförhållanden. Wolf & Bear kommer att följa Allmänna Reklamationsnämndens beslut.
5. Sekretesspolicy
Letar du efter vår Integritetspolicy? Klicka här för att läsa mer om hur vi hanterar cookies.
5.1 Personuppgiftshantering
När du köper något från vår butik, som en del av köp- och försäljningsprocessen, samlar vi in den personliga information du ger oss, såsom ditt namn, din adress och din e-postadress.
När du surfar i vår butik får vi också automatiskt din dators IP-adress (Internet Protocol) för att förse oss med information som hjälper oss att lära dig mer om din webbläsare och ditt operativsystem.
Med ditt tillstånd skickar vi också e-postmeddelanden (e-postmarknadsföring) om vår butik, nya produkter och andra uppdateringar.
Vi förbehåller oss rätten att när som helst ändra denna sekretesspolicy, så läs igenom den ofta. Ändringar och förtydliganden träder i kraft omedelbart efter att de publicerats på webbplatsen. Om vi gör väsentliga ändringar av denna policy kommer vi att meddela dig här att den har uppdaterats, så att du är medveten om vilken information vi samlar in, hur vi använder den och under vilka omständigheter, om någon, vi använder och/eller avslöjar det.
Om vår butik förvärvas eller slås samman med ett annat företag kan din information överföras till de nya ägarna så att vi kan fortsätta att sälja produkter till dig.
5.2 Dina rättigheter
Om du vill få åtkomst till, korrigera, ändra eller ta bort all personlig information vi har om dig, registrera ett klagomål eller helt enkelt vill ha mer information om vår sekretesspolicy, vänligen kontakta oss på info@wolfandbear.se.
6. Force Majeure
Vi anser oss befriade från att fullgöra våra förpliktelser i de här villkoren i händelse av ändrad lagstiftning, myndighets åtgärd, konflikt på arbetsmarknaden, brand, översvämning, krig, terrorism, sabotage, olyckshändelser av större omfattning eller liknande händelser.
6.1 Covid-19
Vi arbetar hårt för att få order till dig på ett säkert sätt och för att hålla dig uppdaterad om de förändringar vi har gjort under den här tiden.
Våra kunders välbefinnande har högsta prioritet och alla nödvändiga försiktighetsåtgärder vidtas för att säkerställa säkerheten för både kunder och leverantörer under denna tid.
Vi kan för närvarande inte garantera att din beställning skickas lika snabbt som vanligt. Anledningen är å ena sidan den ökade efterfrågan just nu och å andra sidan justeringen av vår interna kapacitet för att skydda anställda. För att säkerställa deras säkerhet genomför vi ytterligare hälso- och hygienåtgärder i vårt logistikcenter. Tyvärr betyder det att vi för närvarande behöver längre behandling av din beställning än du är van vid. Vi ber därför om din förståelse och försäkrar dig att vi kommer att göra allt för att du får din beställning så snart som möjligt.
Vi gör allt vi kan för att se till att dina beställningar kommer till dig så fort vi kan, men vi vet att ni, våra kära kunder, kommer att förstå om det blir lite försening medan vi anpassar oss efter de råd och restriktioner som finns.
Om du har några frågor finns vårt kundtjänst här som alltid; du når oss genom att skicka e-post till info@wolfandbear.se.
7. Bolagsinformation
Organisationsnummer: 8711306905
Momsregistreringsnummer: SE871130690501
Wolf & Bear, www.wolfandbearstore.se
Adress: Mistelvägen 7, 737 42 Fagersta
Telefon: (+46) 223-340 00